۱۶:۳۸ ۱۴۰۳/۰۸/۰۲

۳۷ درصد از ارزش کل بازارهای فرابورس در اختیار بازار دوم

فرابورس ایران مهرماه ۱۴۰۳ را با رشد ۷۳ درصدی ارزش معاملات، امضای تفاهم‌نامه همکاری با گروه مپنا، پذیره‌نویسی اولین صندوق سیمانی در فرابورس و انتشار قرارداد آتی برای یک صندوق سرمایه‌گذاری بخشی برای اولین بار در بازار سرمایه، پشت سر گذاشت.
۳۷ درصد از ارزش کل بازارهای فرابورس در اختیار بازار دوم
کد خبر:۵۹۶۱

به گزارش اقتصاد معاصر؛ علاوه بر این رویدادها، بررسی بازارهای مختلف فرابورس طی مهرماه جاری نشان می‌دهد بازار دوم با در اختیار داشتن ۳۷ درصد از ارزش بازار به لحاظ سهم از ارزش کل، رتبه نخست را داراست و بازارهای اوراق مالی اسلامی، پایه و اول نیز رتبه‌های دوم تا چهام را در اختیار دارند.

 

رصد معاملات طی ۲۲ روز کاری مهرماه نیز حاکی از آن است که معاملاتی به ارزش ۱.۹ میلیون میلیارد تومان در کل بازارهای فرابورس انجام شده است و بدین ترتیب رشد ۷۳ درصدی ارزش مبادلات را نسبت به مهرماه ۱۴۰۲ شاهد بودیم.

 

این ارزش مبادلاتی در پی نقل‌وانتقال بیش از ۱۵۱ میلیارد انواع دارایی مالی در ۲ میلیون و ۵۸۳ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. بدین ترتیب در حالی حجم کل مبادلات نسبت به مهرماه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت که تعداد دادوستدها با افت ۳۴ درصدی مواجه شد.

 

طی مهرماه جاری معامله‌گران فرابورس به طور میانگین در هر روز کاری ۶ میلیارد و ۸۶۵ میلیون ورقه بهادار را به ارزش ۸۸ هزار و ۲۷۶ میلیارد تومان در فرابورس ایران مورد دادوستد قرار داده‌اند.

 

عملکرد بازارهای سهام و اوراق در فرابورس

نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورس طی روزهای کاری مهرماه جاری نشان می‌دهد که در بازار اول بیش از ۱۲ میلیارد سهم به ارزش ۵ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان جابه‌جا شده و در بازار دوم نیز ارزش معاملات ۷ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان بوده است.

 

به‌علاوه، دیگر بازار سهام فرابورس یعنی بازار پایه در نخستین ماه پاییز از دادوستدهایی به ارزش ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان میزبانی کرد.

 

همچنین معاملات بازار ابزارهای مشتقه بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان بالغ شد و در بازار توافقی نیز ارزش معاملات به ۹۶ میلیارد تومان رسید.

 

سمت دیگر بازار

در سمت دیگر بازار نیز مجموع ارزش معاملات اوراق مالی اسلامی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بازار ابزارهای نوین مالی به ۱.۹ میلیون میلیارد تومان رسید که این میزان از ارزش مبادلاتی در دادوستد ۱۰۴ میلیارد ورقه رقم خورده است.

 

در این بازار معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۷ درصد بیشتر شده و به عدد ۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

همچنین اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز طی مهرماه معاملاتی به ارزش ۸۲۰ هزار میلیارد تومان را ثبت کرده که افزایش ۲۳ درصدی داشته است.

 

گروه بانک در صدر معاملات خرد

رصد معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در مهرماه نشان می‌دهد ارزش این مبادلات بر ۱۴ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بالغ شده است که نسبت به شهریورماه جاری ۲۵ درصد افزایش یافته است.

 

در جدول صنایع برتر، گروه‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری با در اختیار گرفتن ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات خرد در جایگاه اول ایستاد.

 

پس‌ازآن گروه استخراج کانه‌های فلزی با سهم بیش از ۱۱ درصدی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

 

همچنین گروه‌های محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها رتبه‌های سوم و چهارم را به لحاظ بیشترین ارزش معاملات خرد در اختیار گرفتند.

 

در آخرین روز کاری مهرماه، شاخص کل فرابورس ایران پس از کاهش ۲.۹ درصدی با قرارگیری در ارتفاع ۲۱ هزار و ۱۹۹ واحدی به استقبال معاملات آبان‌ماه رفت و ارزش معاملات نیز با تغییر نه‌چندان نسبت به ماه قبل، نزدیک به ۲.۴ میلیون میلیارد تومان بود.

ارسال نظرات